maandag 26 januari 2009

Persoonlijke Beleving


Onderstaand artikel staat in het boek Religieuze Belevenissen

Mijn religieuze ervaring

Als kind ben ik rooms-katholiek opgevoed. Dat betekende concreet bijna alle zondagen naar de kerk voor de H. Mis. Door de jaren heen heb ik als kind alle evangeliën en lezingen daarover uit de bijbel vele malen voorbij horen komen en met name de steeds terugkomende verhalen rondom de Kerstmis, Pasen, Pinksteren en Hemelvaart.
Maar zoals een kind in zijn ontwikkeling ook op een zeker moment te horen krijgt dat de paashaas niet bestaat en er ook geen Sinterklaas is, zo neemt een puber op een bepaalde leeftijd ook afstand van deze bijbelverhalen en het blinde geloof daarin.
De op de middelbare school gestimuleerde rationele en intellectuele ontwikkeling heeft bij mij voortgeduurd tot het eind van een universitaire studie. Toch bleef een deel van mijn wezen nieuwsgierig, naar andere meer fundamentele zaken van geest en ziel.

Daarom koos ik in de jaren tachtig, tijdens de hausse aan sensitivity-trainingen, voor een “48- uurs intensive-training” in een vormingscentrum in Drenthe met circa twintig deelnemers.
Dit was helemaal geen praatweekend, maar volledig ervaringsgericht. In dat weekend werd er niet gegeten, maar slechts gedronken en stonden er zware lichamelijke oefeningen op het programma. Soms urenlang intensieve dansen afgewisseld met meer meditatieve, naar binnen gerichte oefeningen, geblinddoekte wandelingen in de bossen onder begeleiding, dan weer een marathon met rennen in een zaal. Allerlei ademhalingsoefeningen, maar ook tai chi-oefeningen.
Daar waar je verstand verwachtte dat de uitputting en instorting nabij was, bleek het omgekeerde. Je werd helderder, energieker en fysieke grenzen verdwenen.

Op een gegeven moment gebeurde er iets heel bijzonders. Daar waar ik me eerder stoorde of lichtelijk ergerde aan irritante eigenschappen of voorvallen van mijn medecursisten, kwam ik in een sfeer van volledige en onvoorwaardelijke liefde waarbij alle verschillen tussen mensen verdwenen en ik letterlijk één was met hen.
Als ik mensen in de ogen keek leek het alsof ik in mijn eigen hart keek. De menselijke liefde is altijd voorwaardelijk en ook deels egoïstisch. Hier gebeurde iets dat onvoorwaardelijk en volledig was en dat ik alleen als goddelijke liefde kan aanduiden.
Het hing in de ruimte en verbond alle mensen met elkaar en het straalde uit ieders ogen.
Het gaf een gevoel van gelukzaligheid die ongekend was. Een volledige acceptatie van de ander zonder enige terughouding; oud of jong, dik of dun, donker of licht, man of vrouw.
De ervaring dat we allemaal goddelijke wezens zijn, gelijk zijn en een geheel vormen, namelijk het rijk Gods.
Deze belevenis heeft uren geduurd en als ik daarna muziek hoorde, leek het alsof ik in de muziek zat en ieder klank en woord volledig in me opnam en begreep. Later werd er een tekstbandje gedraaid van een lezing. Nog nooit heb ik zo helder en volledig ieder woord en iedere betekenis begrepen. Het leek alsof dit lied en deze tekst speciaal voor mij persoonlijk bedoeld waren. Achteraf pratend met medecursisten gaven zij dezelfde ervaring weer. Het is nu circa 25 jaar geleden en ik herinner het me nog als de dag van gisteren .

Later heb ik gelezen dat sommigen dit hebben beschreven in termen van Verlichting, zoals Boeddha en andere spirituele leiders.
Vanuit mijn rooms katholieke achtergrond heb ik veel later mijn ervaring aangeduid als een Pinksterervaring, zoals in het nieuwe testament staat beschreven.
De apostelen die na de dood van Jezus Christus en diens Verrijzenis radeloos en ontmoedigd achterbleven en zich in een huis opsloten, teruggetrokken van de wereld.
Daarna volgde het nederdalen van de Heilige Geest in de vorm van vurige vlammen die op de hoofden van de apostelen neerdaalden en hen inspireerde en verlichtte. Vervolgens waren zij in staat in alle talen hun geloofsovertuiging en ervaringen uit te dragen naar alle volken en ieder in verschillende windrichtingen.
In dit beeld herken ik in mijn ervaring en weet met zekerheid dat deze religieuze ervaring authentiek en heel betekenisvol is.

Voor het digitale boek zie:
https://koertvandervelde.nl/inhoud/Religieuze%20belevenissen%20boek.pdf

Geen opmerkingen: